Nu este un proiect de lege, ci noua politică a unei cafenele spaniole. Managerul restaurantului Blau Grifeu din Spainia percepe tarife diferențiale la cafea și la produsele de patiserie, în funcție de cât de politicoși sunt clienții. Astfel, dacă uiți sau nu ești obișnuit să spui „te rog” când îți comanzi cafeaua, riști să scoți mai mulți bani din buzunare decât un client care o face.
Un „te rog” de 3 euro
Restaurantul Blau Grifeu din Llanca percepe clienților nepoliticoși 5 euro pentru cafeaua de dimineață. Cei care se comportă puțin mai frumos plătesc 3 euro pentru aceeași cafea, iar cei care spun „te rog” și îi urează barmanului „o zi bună” plătesc mai puțin de 1.30 euro pentru cafea. Și rețeta funcționează! Potrivit proprietarului restaurantului, tot mai mulți clienți au început să fie mai politicoși cu cei din jur.
Politețe prin taxare
Mărișel Valencia Madrid, proprietarul Restaurantului Blau Grifeu, a declarat că programul dă roade întrucât clienții au început să se poarte mai frumos cu personalul. Lucru care i-a adus restaurantului o imagine pozitivă și angajaților mai multă dorință de muncă. „În zilele noastre, oamenii sunt tot timpul pe fugă și par să uite să mai spună -te rog- când cer ceva”, a declarat Mărișel Valencia Madrid, pentru Times.
O idee pariziană
În vârstă de 41 de ani, proprietara a găsit straniu că spaniolii sunt mai puțin înclinați să spună „te rog” și „mulțumesc” decât clienții din țara sa natală – Columbia, care sunt de obicei mai manierați, spune ea. Femeia a mai declarat că ideea cu taxarea nepoliteței nu îi aparține și că a preluat-o dintr-un bar din Paris, Franța, care oferă discount-uri în funcție de amabilitatea clientelei sale. Și cum rezultatele sunt pozitive, de ce nu i-ar îndemna și pe ceilalți comercianți să îi urmeze exemplul? O cafea bună, un zâmbet și un „te rog” îți pot face ziua mai bună!