Asa cum multa lume bănuia, sursa efectului puternic de stimulare a cafelei se pare ca nu se limitează doar la cofeina sau chiar la aroma bogată și distinctă. Un nou studiu sugerează că simpla expunere la obiecte sau discuții cu privire la cafea este suficientă pentru a ne pune mintea in alerta și ne face să ne concentrăm mai bine, în timp ce nu se poate spune același lucru pentru ceai, de exemplu.
Oricum, relevant este ca efectul a fost observat în special la persoanele care fac legătura în subconștient intre cafea si ideea de concentrare, ambiție și productivitate, așa cum se întâmplă în culturile occidentale. Cercetătorii australieni și canadieni care au realizat studiul au constatat că pentru participanții din culturi ce prefera ceaiul, precum Japonia, China și Coreea, vizualizarea cutiilor de cafea nu influențau mai puternic gândirea subiecților decât cele pentru vărul ei mai puțin cofeinizat.
Studiul, publicat în Consciousness and Cognition, nu a fost încă repetat. De asemenea, a implicat o dimensiune a eșantionului relativ mică în unele dintre experimente. Cu toate acestea, cercetarea, condusă de Eugene Chan, lector principal în departamentul de marketing la Universitatea Monash, și Sam Maglio, profesor asociat de marketing și psihologie la Universitatea din Toronto Scarborough, ridică o întrebare convingătoare: în timpul clasicelor pauze din timpul zilei, imaginarea pe teme de cafea ar putea elimina nevoia cafelei in sine?
Cercetătorii cred că ar putea. Pentru a oferi credibilitate ipotezei lor, studiul indică efectele bine studiate ale altor semne de mediu asupra comportamentului, precum conexiunea stabilită între mesajele subliminale despre stereotipurile de gen în matematică și performanțele mai slabe la testele de matematică. De asemenea, ei citează un studiu care a constatat ca doar vizualizarea logo-ului McDonald poate face o persoană să devina nerăbdătoare, deoarece suntem obișnuiți să primim servicii imediate în localul fast food.
Studiul a cuprins patru experimente care au implicat teste de laborator și online. Pentru a induce idei despre cafea sau ceai în mintea subiecților, acestora li s-a cerut să-și imagineze ca lucrează pentru o companie multinațională (falsă), de prelucrare a cafelei, numită Arisokraft. Concomitent, au măsurat ritmul cardiac al participanților și au chestionat subiecții despre planurile viitoare în cadrul companiei imaginare. In majoritatea cazurilor, au constatat ritmuri cardiace crescute la subiecții care au crescut în țările occidentale (mai ales Canada, Australia și SUA) și au fost expuși la un mediu in care se consuma frecvent de cafea, în comparație cu mediul specific consumului de ceai. Rezultatele arătau că acești subiecți au avut mai multe șanse să gândească în termeni specifici, mai degrabă decât abstract.
Cercetările viitoare, cu dimensiuni mai mari ale eșantionului, sunt necesare pentru a analiza și confirma efectele stimulante ale cafelei imaginare.